Menu

Hoe het begon

Van keurig klaslokaal naar bruisende modezaak
Jansen-Noy startte in 1933 als kruidenier met stoffen en fournituren in het assortiment. Riet van der Linden begon er in 1971 als zaterdaghulp, vlak voordat ze trouwde met de zoon van de eigenaar, Joop Jansen. De jaren erna werd ze van grote betekenis voor de zaak. En de zaak voor haar! Op deze plek deelt ze haar persoonlijke verhaal.

“Ik was lerares op een basisschool. Maar in de jaren ’70 werd je als vrouw ontslagen uit het katholieke onderwijs als je trouwde. Joop zei: ‘Dan kom je toch in de winkel werken!’ In het begin had ik nog helemaal geen verstand van stoffen, garen en knopen. Mijn interesse lag er ook niet echt. Maar al snel gingen we spijkerbroeken verkopen, waarvoor mensen uit de dorpen rond Sevenum speciaal naar onze winkel kwamen. En we organiseerden modeshows voor damesverenigingen. Onze klantenkring breidde zich uit en we gingen meer en meer confectie inkopen. Toen is mijn liefde voor mode begonnen.

''Een huiselijke sfeer in de winkel vind ik belangrijk.''


Oprechte aandacht

“Het inkoopvak leerde ik in de praktijk, maar de basis van goed ondernemerschap kreeg ik van huis uit mee. Mijn vader had een kapperszaak met een winkel in Kessel. Voor hem waren zijn klanten het belangrijkste; hij stond er op dat we aardig waren voor de mensen in de zaak. Met die gedachte heb ik zelf ook altijd in de winkel gestaan. En als thuis was, deed ik nog steeds mijn best daarvoor. Hoe vaak ik niet de pannen op het fornuis heb laten staan, omdat een klant vroeg of ik heel even kon komen helpen. Ik deed het graag. Die oprechte betrokkenheid, daar zijn we groot door geworden. En nog steeds is de persoonlijke aandacht voor onze klanten de kracht van Jansen-Noy.

Ik heb een kritische blik en oog voor detail. Inmiddels koop ik niet meer in, maar toen ik dat nog wel deed lette ik scherp op kwaliteit en selecteerde ik de bijzondere dingen. Als een leverancier ons een jurk adviseerde omdat ‘ie vorig seizoen ook goed verkocht was, hoefde ik die jurk dus juist niet. Omdat ik het belangrijk vind om iets nieuws te brengen en klanten te verrassen met unieke items. Gelukkig heeft mijn dochter Fieke dat ook. Het inkoopteam van nu wordt ondersteund door data en budgetten. Maar de huisregel blijft: we verkopen alleen maar kleding waar zelf achter staan.”

''Mijn inkoopstrategie? Wel verstandig, niet altijd voorzichtig.''